- 2024-10-22
- Brak komentarzy
Kraków wprowadza “cennik dla deweloperów”. Co to oznacza?
Inwestycja mieszkaniowa wiąże się nie tylko ze znalezieniem odpowiedniej parceli, ale również “dopasowania się” do układu komunikacyjnego miasta. Jest to szczególnie ważne w dużych ośrodkach miejskich, gdzie sieć dróg jest ze sobą ściśle powiązana. Kraków, podobnie jak Warszawa, poszerza współpracę z deweloperami w tej materii. Obecnie, jeśli ktoś chce zbudować w stolicy Małopolski blok, apartamentowiec czy osiedle może skorzystać z nowej procedury. Ułatwia ona poprawienie układu komunikacyjnego w mieście.
Nowe zasady wytyczania dróg w Krakowie
Każdy inwestor, który staje przed wyzwaniem postawienia nowego budynku w Krakowie, musi uzyskać opinię o dostępności do dróg publicznych. Dotyczy to zarówno dużych inwestycji komercyjnych czy mieszkaniowych, jak i prywatnych domów. W przypadku prywatnej zabudowy mieszkalnej zazwyczaj chodzi tylko o uzgodnienie przebiegu drogi wjazdowej na posesję. Jednak gdy w grę wchodzą większe obiekty handlowe lub inwestycje deweloperskie często konieczna jest budowa nowych dróg, lub przebudowa już istniejących traktów.
O zasadach wytyczania nowych szlaków i przebudowie już istniejących mówi art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Na podstawie tych przepisów wytyczane są trakty w całym mieście. Prezydent Krakowa uzupełnił je o nowe regulacje. Co ważne deweloperzy w czasie budowy dróg mogą korzystać z procedury, która obowiązywała do tej pory lub postępować według nowych zasad. Wybór zależy od nich. Nowe rozwiązania, o których wspomnieliśmy to nie koniec zmian. W Krakowie współpracą z deweloperami zajmie się specjalny zespół ekspertów. W jego skład wejdą przedstawiciele ZDMK, ZTP, Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, KEGW oraz Miejski Architekt Krajobrazu. To właśnie oni będą odpowiedzialni za wszystkie aspekty współpracy z deweloperami w zakresie nowych szlaków komunikacyjnych.
Do najważniejszych zadań zespołu będzie należało między innymi określenie wstępnego zakresu budowy lub przebudowy drogi oraz wsparcie w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji inwestycji.
Co zmiany oznaczają dla deweloperów i mieszkańców Krakowa?
Analizy potrzebne do tego przedsięwzięcia według art. 16. Ustawy o Drogach może trwać nawet dwa czy trzy lata. Proces zmian w systemie miejskim przeprowadzany z wykorzystaniem nowych zasad jest dużo krótszy. Jest to istotna zmiana, która może przełożyć się na większą aktywność inwestycyjną deweloperów w przestrzeni miejskiej. Regulacje wprowadzone przez prezydenta wpływają też na kwestie finansowe. Do tej pory za budowę nowego traktu lub jego przebudowę płacił inwestor, a następnie przekazywał trakt miastu. Obecnie może dzielić się kosztami z innymi inwestorami lub nawet po odpowiednich ustaleniach korzystać z zasobów finansowych miasta.
Co ważne pojawienie się możliwości współfinansowania inwestycji miejskich przez deweloperów pozwoli przeznaczyć część budżetu Krakowa na inne cele. Dzięki temu sieć dróg może rozwijać się szybciej, nie obciążając podatników. Zmiany te są odpowiedzią na potrzeby deweloperów, którzy deklarowali, że budowaliby więcej, gdyby zasady prowadzenia inwestycji były prostsze i mniej czasochłonne.
Zostaw Nam komentarz