Szukasz sprawdzonego agenta nieruchomości?

  • 2025-01-07
  • Brak komentarzy

Jak oceniacie pośredników nieruchomości?

Pośrednicy w obrocie nieruchomościami – jak ludzie wykonujący ten zawód oceniani są przez klientów rynku nieruchomości? Czy są oni odbierani pozytywnie czy negatywnie? Portal Nieruchomosci-online.pl znów przeprowadził wśród swoich użytkowników badanie, które dostarcza informacji i wniosków na temat wizerunku zawodu pośrednika.

Jak oceniają pośredników klienci?

Ogólna ocena wystawiona pośrednikom może wydać się zaskakująca, gdyż mimo tego, iż w mediach często słyszy się opinie negatywne, to ocena pośredników w przeprowadzonym badaniu okazała się zdecydowanie pozytywna. Z grupy badanych, którzy zadeklarowali bezpośrednią styczność z usługą pośrednika, aż 51,7% oceniło ją pozytywnie, zaś 26,1% określiło swoje odczucia wobec niej jako neutralne. Autorzy badania zwracają jednoczenie uwagę na to, że to, co budzi emocje (i dzięki temu zostaje zapamiętane), to odbieganie od normy. Fakt, że ktoś wykonał swoją pracę, taką zgodną ze standardami i oczekiwaną – nie powoduje chęci pochwały. Ocena neutralna to efekt usługi zgodnej z oczekiwaniem, a wyraźnie odczuwalna dobra i wyróżniająca się obsługa skutkuje wystawieniem oceny pozytywnej. Zatem aż 77,8% osób, które zetknęły się z usługą pośrednika nie ocenia jej w sposób negatywny. Dla porównania, w ubiegłorocznej edycji badania, 73,2% osób nie oceniło pośredników negatywnie (52,3% ocen pozytywnych i 26,8% neutralnych). W grupie badanych, którzy zadeklarowali bezpośrednią styczność z usługą znaleźli się sprzedający, kupujący, wynajmujący i najmujący. Lepiej ocenili pośredników reprezentanci strony podażowej, tj. wynajmujący (61,8% ocen pozytywnych i 25% neutralnych) oraz sprzedający (56,5% ocen pozytywnych i 17,8% neutralnych). Wśród kupujących i najemców ocen pozytywnych było mniej, ale wciąż nie mało ((kupujący – 49,7% opinii pozytywnych i 26,8% neutralnych, najemcy – 47,73% ocen pozytywnych i 37,5% neutralnych).

Co klienci doceniają, a co ich zniechęca?

Klienci cenią pośredników głównie za skuteczność działania (40,8%), bezpieczeństwo transakcji (36,7%), oszczędność czasu (36,4%) i organizację pracy i dokumentów (30,9%). Warto zauważyć, że przedstawione korzyści wynikają bezpośrednio ze zdobytej profesjonalnej wiedzy prawnej, doświadczenia i praktyki rynkowej, a także będącej w dyspozycji pośrednika bazy wiedzy o lokalnym rynku i kontaktów. Jeżeli natomiast chodzi o aspekty negatywne to klienci najczęściej wymieniali nieadekwatnie wysokie wynagrodzenie (55,4%), brak zaangażowania (44,6%) czy brak efektów współpracy (32,9%).

Pośrednicy – czy są potrzebni?

Nie ulega wątpliwości fakt, że skorzystanie z pomocy takiego pośrednika może przynieść wiele korzyści, np. oszczędność czasu i poczucie bezpieczeństwa w gąszczu formalności. Dobry agent nieruchomości to zatem osoba zaangażowana, skupiona i posiadająca szeroką wiedzę dotyczącą nieruchomości. Ponieważ dla części osób kontrowersyjna jest kwestia prowizji, dobry agent powinien także być transparenty w tym wymiarze – klient powinien wiedzieć za co płaci i na jakie usługi i świadczenia może liczyć.

Zostaw Nam komentarz